Svensexa - vad är det egentligen?

Ordet svensexa låter ju onekligen lite konstigt. Jag bestämmde mig för att ta reda på mer om vad det egentligen betyder.

Enligt Wikipedia kallades svensexa även för Svenmiddag förr i världen. Vidare står det är:

...en fest som av manliga vänner anordnas för en man som står i begrepp att gifta sig. Därmed skall betecknas att vederbörande tar ett sista farväl av ungkarlslivets fröjder för att hädanefter ägna sig åt familjens mera stilla lycka.

Det låter ju rimligt, men vadå sven och vadå sexa? Jag har googlat och stått i, men jag får inget bra svar. Är det någon som vet vart ordet svensexa kommer ifrån?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Sexa är ett gammalt ord för fest. Återfinns i dag även i studenternas festföreningar, sexmästerier. Så här skriven Vin & sprithistoriska museet på sin hemsida:

Sexa:
En sexa är en lättare måltid där fest och alkohol ingår. Den anordnas enligt tradition vid sextiden på kvällen. Så har det hetat sedan början av 1830-talet.

Numera används ordet mest i studentsammanhang. "Jag vill ha sexa, för där man gratis öl kan få. Jag vill ha sexa, så att jag som en prins kan må", sjöng till exempel Luleå-studenter 2002. På studentkårer och nationer finns ofta sexmästare eller sexmästarinnor, som axlar ansvaret för festligheterna.

Förr var en sexa även en sup som togs med tilltugg vid sextiden på kvällen. Svensexa är en senare sammansättning för festen där brudgummen firas av inför bröllopet.

Anonym sa...

..och 'sven'-delen har jag hört är en förkortning för svendomen - här en liknelse vid ungkarlslivet, då man ännu inte träffat sin rätta (och förr i tiden därmed även sin första)..

Anonym sa...

Hopplöst sent men någon annan som googlat kanske har nytta av att veta ursprunget till ordet :)

Sven, är ett gammalt fornnordiskt mansnamn med betydelsen "ung man, yngling, gosse". Det ingår i runstensnamn. Den norska formen är Svein och den danska Svend.

Kanske kan Sven ha syftat på någon som inte bara är ung till åren utan snarare vara någon som ej ännu har bildat en familj oavsett ålder (se liknelsen med "Ungkarl").


Man hittar namnet/ordet i många olika kombinationer:

1) "Ungsven" / "Unger Sven" som betyder ung man med betoning på att han är ung.

2) Svedomen är alltså det som en ung man "dömts till" - dvs vara oskuld.

3) Vapensven / Sven av vapen motsvarade väpnare, vapendragare, knape tillika yngling i tjänst
hos en förnäm man. Äldre än en "page" men ej ännu fullvärdig riddersman. Mer positivt laddat än det dialektala ordet "glop" eller tonåring. Det är även en person tillhörande adelns lägre klass under riddarna.

SVENSEXA betyder alltså "de unga männens fest".